Akty prawne

Program Wychowawczy

PROGRAM WYCHOWAWCZY

 PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 3

 W ŚWIĘTOCHŁOWICACH

 

 

 

Podstawa prawna:

·   Art. 33 ust. 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.)

·   Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r.)w sprawie nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego

·   .Rrozporządzenie MEN z  dnia 8 czerwca 2009 r w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.

 

 

 

 

CEL NADRZĘDNY:

Celem głównym Programu Wychowawczego Przedszkola Miejskiego nr 3 w Świętochłowicach jest stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków, zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno - kulturowym i przyrodniczym.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • kształtowanie podstawowych      powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, uczciwości,      sprawiedliwości, odpowiedzialności,
  • tworzenie więzi uczuciowej      z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta,
  • rozwijanie wrażliwości na      potrzeby środowiska naturalnego,
  • rozwijanie umiejętności      polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu,     
  • rozwijanie umiejętności      rozróżniania dobra od zła,
  • uświadomienie złożoności      otaczającego świata i czyhających zagrożeń,
  • uświadomienie dzieciom      swoich praw i obowiązków.

KRYTERIA SUKCESU:

Dziecko:

  1. Dostrzega i rozumie      potrzeby innych , akceptuje ich odrębność
  2. Rozumie i przestrzega      zasady zgodnego współżycia w grupie
  3. Potrafi kulturalnie zwracać      się do innych, używa zwrotów grzecznościowych
  4. Ma poczucie własnej      wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności
  5. Potrafi nazywać, wyrażać i      kontrolować swoje emocje
  6. Szanuje wolność innych,      cudze zdanie
  7. Wyraża swoje uczucia,      potrzeby i oczekiwania, a także dostrzega je u innych
  8. Rozumie znaczenie dialogu w      rozwiązywaniu sporów, potrafi argumentować swoje racje, oceny i odczucia
  9. Zna i kultywuje tradycje      rodzinne, lokalne, regionalne i narodowe
  10. Ma świadomość      przynależności narodowej: rozpoznaje godło i barwy narodowe, rozumie      pojęcie ojczyzna
  11. Rozumie konieczność przestrzegania      zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy      proekologiczne
  12. Rozumie potrzebę stosowania      profilaktyki prozdrowotnej
  13. Zauważa sytuacje      zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych, potrafi unikać zagrożeń
  14. Umie funkcjonować w      środowisku zgodnie z przyjętym powszechnie kanonem norm społecznych
  15. Zna swoje prawa i obowiązki
  16. Szanuje wartości: prawdę,      dobroć, piękno, sprawiedliwość, uczciwość, życzliwość, szacunek,      wyrozumiałość
  17. Rozumie swoje prawo do      pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach
  18. Ma poczucie obowiązkowości,      odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca      rozpoczętej pracy
  19. Potrafi cieszyć się z      własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować      porażki
  20. Interesuje się otaczającym      światem, poszukuje odpowiedzi na nurtujące go pytania

 

 

 

Lp.

Zadania główne

Normy postępowania

Zadania szczegółowe

1

Bądź kulturalny

- używaj form grzecznościowych: proszę, dziękuję,   przepraszam
  - nie mów z pełnymi ustami,
  - okazuj szacunek dorosłym, starszym osobom,
  - pamiętaj o kulturalnym zachowaniu w trakcie powitań i pożegnań (dzień   dobry, do widzenia),
  - bądź miły dla innych osób (kolegów i dorosłych),
  - dbaj o porządek wokół siebie (nie śmieć, sprzątaj po zabawie),
  - słuchaj, kiedy inni mówią, mów kiedy inni słuchają.

  •   Samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w   domu i w przedszkolu - sprzątanie swoich zabawek, układanie książek, opieka   nad swoim zwierzakiem
  •   Uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych   członków rodziny - spokojne i ciche zachowanie podczas gdy inni odpoczywają,   opiekowanie się osobami chorymi, starszymi
  •   Uczenie się używania zwrotów grzecznościowych   w określonych sytuacjach (dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję,   przepraszam)
  •   Dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania   się (postawa nauczycielki, postacie z literatury, itp.)
  •   Utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się   w miejscach publicznych (w sklepie, autobusie, kinie)
  •   Poszanowanie własności i wytworów pracy   kolegów
  •   Uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania   innym za te słowa
  •   Rozmawianie z dziećmi na temat prostych   przepisów savoir - vivr'u, stosowanie ich w sytuacjach codziennych
  •   Szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich   na wyznaczone miejsce
  •   Opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia   (np. nie mówienie z pełnymi ustami, używanie serwetki, itp.)
  •   Przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad   dotyczących utrzymywania porządku i szanowania zieleni w najbliższym   otoczeniu (papierki wrzucamy do kosza, nie depczemy trawników i skwerków, nie   niszczymy drzew, krzewów)

2

Bądź koleżeński

- zgodnie baw się z kolegami,
  - szanuj cudzą własność,
  - dziel się z innymi tym co masz,
  - nie bądź zawzięty w kontaktach z innymi,
  - nie wyrządzaj krzywdy innym,
  - nie rób drugiemu, co tobie nie miłe (nie wyśmiewaj się, nie przedrzeźniaj,   nie przezywaj),
  - pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują

  •   zawieranie umów z dziećmi dotyczących   właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie
  •   Interesowanie się wytworami swoich kolegów,   dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności i   wytworów pracy kolegów
  •   Rozumienie, że inni mają takie same potrzeby   jak ja: uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek, spożywania słodyczy   (w związku z tym dzielenie się nimi)
  •   Uczenie się właściwego zachowania podczas   rozwiązywania zaistniałego konfliktu - używanie zwrotów grzecznościowych,   korzystanie z pomocy i doradztwa nauczycielki, zrozumienie tego, co   przeżywają inni
  •   Słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie,   podporządkowywanie się ich poleceniom i uwagom
  •   Wyrabiane nawyku uprzejmego witania się z   kolegami spotkanymi w szatni lub na podwórku (mówienie dzień dobry, skinienie   ręką, itp.)
  •   Sprawianie radości choremu koledze przez:   wspólne napisanie listu, przygotowanie upominku, odwiedziny
  •   Dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom   samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania (rozumienie przeżyć z tym   związanych)
  •   Sprawianie radości innym dzieciom przez   składanie życzeń  imieninowych,   urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków
  •   Opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi,   którzy tej pomocy potrzebują (rozumienie ich zagubienia i nieporadności)

3

Kontroluj swoje zachowanie

- unikaj krzyku, kłótliwości,
  - przestrzegaj zawartych umów, reguł,
  - oceniaj zachowanie, a nie osoby,
  - wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany,
  - korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach,
  - ciesz się z sukcesów, przyjmuj z godnością porażki,
  - wystrzegaj się kłamstwa,
  - odróżniaj dobro od zła,
  - mów o swoich uczuciach (odczuciach)

  •   Ustalenie reguł i norm życia w grupie,   przestrzeganie ich:
      - zgodnego zachowania się podczas zabaw
      - kulturalnego włączani się do zabaw kolegów
      - korzystania ze sprzętu i zabawek
      - mądrego rozwiązywania zaistniałych konfliktów
      - porozumiewania się umiarkowanym głosem
  •   Przestrzeganie zasad podporządkowania się   dyżurnym np. łazienka, sala
  •   Ponoszenie konsekwencji łamania przyjętych   umów
  •   Reagowanie na umówione sygnały np. sygnał   kończący zabawę
  •   Uczenie dzieci właściwego zachowania w   stosunku do innych ( nie stosujemy obraźliwych słów)
  •   Uczenie dzieci umiejętności określania swoich   uczuć, wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych
  •   Zapoznawanie z bezpiecznymi sposobami   rozładowywania emocji nie wyrządzając krzywdy innym (np. gryzmolenie po   kartce, zgniatanie gazety, darcie papieru)
  •   Poznawanie wzorców właściwego zachowania   (postawa nauczyciela, postacie z literatury)
  •   Uczenie właściwego przyjmowania pochwał i   krytyki
  •   Poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów   innych
  •   Udział w inscenizacjach dziecięcych z   wykorzystaniem literatury:
      - rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich i w   sytuacjach codziennych
      - podejmowanie prób oceny i ocenianie postępowania bohaterów bajek i   opowiadań
      - układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego   postępowania, wyciąganie wniosków
  •   Rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i   innych
  •   Podejmowanie oceny postępowania własnego i   kolegów w konkretnych sytuacjach
  •   Systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień,   wymiany zdań i przedstawienie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć,   liczenie się z odczuciami drugiej osoby
  •   Uczenie się mówienia o rzeczach miłych,   wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych
  •   Realizacja programu profilaktyki zdrowia   psychicznego „Przyjaciele Zippiego”

4

Dbaj o bezpieczeństwo

- nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw
  - nie próbuj nieznanych ci produktów i potraw nieznanego pochodzenia,
  - informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe   samopoczucie),
  - pamiętaj swój adres zamieszkania,
  - unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań,
  - zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi,
  - nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt,
  - przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych.

  •   Cykliczne spotkania z policjantem: "Bądź   ostrożny na drodze", "Obcy niebezpieczny", "Bezpieczne   wakacje"
  •   Ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo   podczas pobytu w przedszkolu (sala, teren) oraz na wycieczkach
  •   Przestrzeganie zakazu spożywania produktów   nieznanego pochodzenia (owoce, rośliny, grzyby, słodycze otrzymywane od   obcych)
  •   Omówienie sposobu postępowania w razie złego   samopoczucia, skaleczenia, określonej dolegliwości
  •   Zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz   adresu  zamieszkania
  •   W toku zajęć scenek rodzajowych, dramy   poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań
  •   Poznanie niektórych  możliwości radzenia sobie w sytuacjach   zagrażających własnemu bezpieczeństwu
  •   Spotkanie z weterynarzem - omówienie zachowań   zwierząt, gdy: zwierzę jest zdenerwowane, boi się, gdy jest chore
  •   Rozumienie przestrzegania zasad  kodeksu drogowego dla pieszych
  •   Dostarczenie wzorców właściwego zachowania na   ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki)
  •   Zorganizowanie quizu "Umiem się   bezpiecznie poruszać po drodze"
  •   Konkurs plastyczny "Jak dbam o swoje   bezpieczeństwo"

5

Dbaj o swoje zdrowie

- nie krzycz, mów umiarkowanym głosem,
  - często korzystaj z pobytu na świeżym powietrzu, hartuj swój organizm,
  - ubieraj się odpowiednio do temperatury,
  - zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki,
  - pamiętaj o korzystaniu z zabiegów higienicznych,
  - zasłaniaj nos i usta przy kichaniu i kasłaniu,
  - nie obawiaj się wizyty u lekarza,
  - mów o tym, czego się boisz,
  - unikaj hałasu.

  •   Dostarczanie dzieciom wzorców właściwego   zachowania w różnych sytuacjach
  •   Udział w akcjach „Sprzątanie Świata” i „Dzień   Ziemi”.
  •   Czynne uczestnictwo dzieci w zabawach   organizowanych przez nauczycielkę (zabawy ruchowe, zestawy ćwiczeń   gimnastycznych, spacery, wycieczki, pobyt na świeżym powietrzu)
  •   Uczenie się umiejętności dokonywania wyboru   odpowiedniego ubrania stosownie do pogody
  •   Kształtowanie nawyku zjadania śniadania
  •   Systematyczne mobilizowanie dzieci do   stosowania zabiegów higienicznych oraz mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu   z ubikacji
  •   Rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u   lekarza pediatry oraz stałego kontrolowania i leczenia zębów - spotkania z   lekarzem, wizyta w gabinecie stomatologicznym
  •   Stosowanie w zajęciach różnych form   sprzyjających zrozumieniu potrzeb własnych i kolegów (drama, pedagogika   zabawy, itp.)
  •   Uświadamianie dzieciom konieczności spożywania   owoców i warzyw jako źródła witamin (poprzez spożywanie posiłków w   przedszkolu, zajęcia dydaktyczne, zajęcia gospodarcze, hodowle prowadzone w   kąciku przyrody, filmy edukacyjne itp.)
  •   Udział dzieci w konkursach dotyczących   zdrowia, np. "Wiem wszystko o zdrowiu", "W zdrowym ciele   zdrowy duch" oraz ich organizowanie w przedszkolu np. "Biały   ząbek"

6

Dbaj o środowisko

- nie niszcz otaczającej cię przyrody,

- oszczędzaj energię elektryczną i wodę,

- segreguj śmieci.

  •   Spotkania z nauczycielem przyrody w SP 1 –   rozmowa na temat potrzeby segregacji odpadów i odzyskiwania surowców wtórnych  
  •   Spotkanie z leśniczym – rozmowa na temat zasad   zachowania się w lesie.
  •   Spotkanie z pracownikiem zakładu energetycznego   – rozmowa o sposobie wytwarzania energii elektrycznej i potrzebie jej   oszczędzania.
  •   Stworzenie przedszkolnego punktu segregacji   odpadów.
  •   Systematyczne pozyskiwanie surowców wtórnych.
  •   Wykonanie eksperymentu ekologicznego „pogrzeb   śmieci”.
  •   Udział dzieci w wycieczce do parku, lasu oraz   do punktu segregacji odpadów.
  •   Wystawa prac plastycznych o tematyce   ekologicznej.
  •   Zorganizowanie konkursu recytatorskiego o   tematyce ekologicznej.

7

Poznaj swoje tradycje rodzinne i narodowe

- kultywuj tradycje swojej rodziny
  - rozmawiaj z rodzicami o ich pracy
  - pamiętaj o uroczystościach rodzinnych
  - bądź dumny z kraju, w którym mieszkasz
  - szanuj język ojczysty i tradycje narodowe
  - poznaj piękno swojego kraju, regionu, miasta

  •   Pobudzanie ciekawości do interesowania się   historią i tradycjami swojej rodziny.
  •   Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział   rodziców i dziadków w uroczystościach organizowanych w przedszkolu, zajęciach   otwartych, festynach..
  •    Wykonanie   drzewa genealogicznego swojej rodziny.
  •    Prowadzenie   rozmów i zajęć dotyczących poznawania pracy zawodowej rodziców i dziadków,   zapraszanie przedstawicieli na zajęcia do przedszkola.
  •   Realizowanie tematów kompleksowych dotyczących   poznawania zawodów: np. strażaka, policjanta, lekarza, nauczyciela.
  •    W   trakcie zajęć oraz przy każdej nadarzającej się okazji uświadamianie dzieciom   ich przynależności narodowej - jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, rozumiemy   znaczenie słowa ojczyzna .
  •   Zapoznawanie dzieci z barwami narodowymi,   godłem i hymnem Polski.
  •   Pomaganie w orientowaniu się na mapie Polski .

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 21 października 2013 22:18
Dokument wprowadzony do BIP przez: Urszula Suski
Ilość wyświetleń: 696
21 października 2013 22:45 (Urszula Suski) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
21 października 2013 22:18 (Urszula Suski) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)