Lp.
|
Zadania główne
|
Normy postępowania
|
Zadania szczegółowe
|
1
|
Bądź kulturalny
|
- używaj form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam - nie mów z pełnymi ustami, - okazuj szacunek dorosłym, starszym osobom, - pamiętaj o kulturalnym zachowaniu w trakcie powitań i pożegnań (dzień dobry, do widzenia), - bądź miły dla innych osób (kolegów i dorosłych), - dbaj o porządek wokół siebie (nie śmieć, sprzątaj po zabawie), - słuchaj, kiedy inni mówią, mów kiedy inni słuchają.
|
- Samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i w przedszkolu - sprzątanie swoich zabawek, układanie książek, opieka nad swoim zwierzakiem
- Uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny - spokojne i ciche zachowanie podczas gdy inni odpoczywają, opiekowanie się osobami chorymi, starszymi
- Uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach (dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam)
- Dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (postawa nauczycielki, postacie z literatury, itp.)
- Utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (w sklepie, autobusie, kinie)
- Poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów
- Uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa
- Rozmawianie z dziećmi na temat prostych przepisów savoir - vivr'u, stosowanie ich w sytuacjach codziennych
- Szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce
- Opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia (np. nie mówienie z pełnymi ustami, używanie serwetki, itp.)
- Przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymywania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu (papierki wrzucamy do kosza, nie depczemy trawników i skwerków, nie niszczymy drzew, krzewów)
|
2
|
Bądź koleżeński
|
- zgodnie baw się z kolegami, - szanuj cudzą własność, - dziel się z innymi tym co masz, - nie bądź zawzięty w kontaktach z innymi, - nie wyrządzaj krzywdy innym, - nie rób drugiemu, co tobie nie miłe (nie wyśmiewaj się, nie przedrzeźniaj, nie przezywaj), - pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują
|
- zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie
- Interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów
- Rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja: uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek, spożywania słodyczy (w związku z tym dzielenie się nimi)
- Uczenie się właściwego zachowania podczas rozwiązywania zaistniałego konfliktu - używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy i doradztwa nauczycielki, zrozumienie tego, co przeżywają inni
- Słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowywanie się ich poleceniom i uwagom
- Wyrabiane nawyku uprzejmego witania się z kolegami spotkanymi w szatni lub na podwórku (mówienie dzień dobry, skinienie ręką, itp.)
- Sprawianie radości choremu koledze przez: wspólne napisanie listu, przygotowanie upominku, odwiedziny
- Dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania (rozumienie przeżyć z tym związanych)
- Sprawianie radości innym dzieciom przez składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków
- Opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują (rozumienie ich zagubienia i nieporadności)
|
3
|
Kontroluj swoje zachowanie
|
- unikaj krzyku, kłótliwości, - przestrzegaj zawartych umów, reguł, - oceniaj zachowanie, a nie osoby, - wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany, - korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach, - ciesz się z sukcesów, przyjmuj z godnością porażki, - wystrzegaj się kłamstwa, - odróżniaj dobro od zła, - mów o swoich uczuciach (odczuciach)
|
- Ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich:
- zgodnego zachowania się podczas zabaw - kulturalnego włączani się do zabaw kolegów - korzystania ze sprzętu i zabawek - mądrego rozwiązywania zaistniałych konfliktów - porozumiewania się umiarkowanym głosem
- Przestrzeganie zasad podporządkowania się dyżurnym np. łazienka, sala
- Ponoszenie konsekwencji łamania przyjętych umów
- Reagowanie na umówione sygnały np. sygnał kończący zabawę
- Uczenie dzieci właściwego zachowania w stosunku do innych ( nie stosujemy obraźliwych słów)
- Uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć, wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych
- Zapoznawanie z bezpiecznymi sposobami rozładowywania emocji nie wyrządzając krzywdy innym (np. gryzmolenie po kartce, zgniatanie gazety, darcie papieru)
- Poznawanie wzorców właściwego zachowania (postawa nauczyciela, postacie z literatury)
- Uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki
- Poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów innych
- Udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury:
- rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich i w sytuacjach codziennych - podejmowanie prób oceny i ocenianie postępowania bohaterów bajek i opowiadań - układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków
- Rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych
- Podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach
- Systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań i przedstawienie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się z odczuciami drugiej osoby
- Uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych
- Realizacja programu profilaktyki zdrowia psychicznego „Przyjaciele Zippiego”
|
4
|
Dbaj o bezpieczeństwo
|
- nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw - nie próbuj nieznanych ci produktów i potraw nieznanego pochodzenia, - informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe samopoczucie), - pamiętaj swój adres zamieszkania, - unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań, - zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi, - nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt, - przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych.
|
- Cykliczne spotkania z policjantem: "Bądź ostrożny na drodze", "Obcy niebezpieczny", "Bezpieczne wakacje"
- Ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, teren) oraz na wycieczkach
- Przestrzeganie zakazu spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, rośliny, grzyby, słodycze otrzymywane od obcych)
- Omówienie sposobu postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia, określonej dolegliwości
- Zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania
- W toku zajęć scenek rodzajowych, dramy poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań
- Poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu
- Spotkanie z weterynarzem - omówienie zachowań zwierząt, gdy: zwierzę jest zdenerwowane, boi się, gdy jest chore
- Rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych
- Dostarczenie wzorców właściwego zachowania na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki)
- Zorganizowanie quizu "Umiem się bezpiecznie poruszać po drodze"
- Konkurs plastyczny "Jak dbam o swoje bezpieczeństwo"
|
5
|
Dbaj o swoje zdrowie
|
- nie krzycz, mów umiarkowanym głosem, - często korzystaj z pobytu na świeżym powietrzu, hartuj swój organizm, - ubieraj się odpowiednio do temperatury, - zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki, - pamiętaj o korzystaniu z zabiegów higienicznych, - zasłaniaj nos i usta przy kichaniu i kasłaniu, - nie obawiaj się wizyty u lekarza, - mów o tym, czego się boisz, - unikaj hałasu.
|
- Dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania w różnych sytuacjach
- Udział w akcjach „Sprzątanie Świata” i „Dzień Ziemi”.
- Czynne uczestnictwo dzieci w zabawach organizowanych przez nauczycielkę (zabawy ruchowe, zestawy ćwiczeń gimnastycznych, spacery, wycieczki, pobyt na świeżym powietrzu)
- Uczenie się umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody
- Kształtowanie nawyku zjadania śniadania
- Systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych oraz mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji
- Rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza pediatry oraz stałego kontrolowania i leczenia zębów - spotkania z lekarzem, wizyta w gabinecie stomatologicznym
- Stosowanie w zajęciach różnych form sprzyjających zrozumieniu potrzeb własnych i kolegów (drama, pedagogika zabawy, itp.)
- Uświadamianie dzieciom konieczności spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin (poprzez spożywanie posiłków w przedszkolu, zajęcia dydaktyczne, zajęcia gospodarcze, hodowle prowadzone w kąciku przyrody, filmy edukacyjne itp.)
- Udział dzieci w konkursach dotyczących zdrowia, np. "Wiem wszystko o zdrowiu", "W zdrowym ciele zdrowy duch" oraz ich organizowanie w przedszkolu np. "Biały ząbek"
|
6
|
Dbaj o środowisko
|
- nie niszcz otaczającej cię przyrody,
- oszczędzaj energię elektryczną i wodę,
- segreguj śmieci.
|
- Spotkania z nauczycielem przyrody w SP 1 – rozmowa na temat potrzeby segregacji odpadów i odzyskiwania surowców wtórnych
- Spotkanie z leśniczym – rozmowa na temat zasad zachowania się w lesie.
- Spotkanie z pracownikiem zakładu energetycznego – rozmowa o sposobie wytwarzania energii elektrycznej i potrzebie jej oszczędzania.
- Stworzenie przedszkolnego punktu segregacji odpadów.
- Systematyczne pozyskiwanie surowców wtórnych.
- Wykonanie eksperymentu ekologicznego „pogrzeb śmieci”.
- Udział dzieci w wycieczce do parku, lasu oraz do punktu segregacji odpadów.
- Wystawa prac plastycznych o tematyce ekologicznej.
- Zorganizowanie konkursu recytatorskiego o tematyce ekologicznej.
|
7
|
Poznaj swoje tradycje rodzinne i narodowe
|
- kultywuj tradycje swojej rodziny - rozmawiaj z rodzicami o ich pracy - pamiętaj o uroczystościach rodzinnych - bądź dumny z kraju, w którym mieszkasz - szanuj język ojczysty i tradycje narodowe - poznaj piękno swojego kraju, regionu, miasta
|
- Pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycjami swojej rodziny.
- Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział rodziców i dziadków w uroczystościach organizowanych w przedszkolu, zajęciach otwartych, festynach..
- Wykonanie drzewa genealogicznego swojej rodziny.
- Prowadzenie rozmów i zajęć dotyczących poznawania pracy zawodowej rodziców i dziadków, zapraszanie przedstawicieli na zajęcia do przedszkola.
- Realizowanie tematów kompleksowych dotyczących poznawania zawodów: np. strażaka, policjanta, lekarza, nauczyciela.
- W trakcie zajęć oraz przy każdej nadarzającej się okazji uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej - jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, rozumiemy znaczenie słowa ojczyzna .
- Zapoznawanie dzieci z barwami narodowymi, godłem i hymnem Polski.
- Pomaganie w orientowaniu się na mapie Polski .
|