Akty prawne

Propogram Profilaktyczny

 PROGRAM  PROFILAKTYCZNY

 PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 3

 W ŚWIĘTOCHŁOWICACH

                     

       

 Główne cele Programu:

 

1. Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do zabawy i nauki dla wszystkich przedszkolaków.

2. Promocja zdrowego stylu  życia.

3. Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków.

 

Założenia Programu:

 

Profilaktyka, to chronienie człowieka w rozwoju przed zagrożeniem oraz reagowanie na pojawiające sie zagrożenia. Celem profilaktyki jest ochrona dzieci, wychowanków przed zakłóceniami rozwojowymi, czyli przed podejmowaniem zachowań hamujących lub

niszczących rozwój, określanych w literaturze przedmiotu jako zachowania ryzykowne.

Głównym założeniem programu jest przygotowanie dziecka do tego, by potrafiło współżyć z innymi, poznało zasady dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo w różnych sytuacjach.

Realizatorami programu są wszyscy pracownicy przedszkola,  a w szczególności nauczyciele i dyrektor przedszkola. Zakładamy  również współprace z rodzicami, osobami i instytucjami zajmującymi sie profilaktyka i wychowaniem.

 

 

 Cele ogólne Programu:

 

1. Promocja zdrowego stylu życia.

2. Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do zabawy                   

    i nauki dla wszystkich przedszkolaków.

3. Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli,

    rodziców, wychowanków.

4. Kontynuacja współpracy z Policją i Strażą Pożarną  .

5. Rozwijanie umiejętności poprawnego komunikowania się                                     

   i zachowań na co dzień.

6. Stosowanie zasad bezpieczeństwa, poruszania sie w przedszkolu              

    i poza nim.

7. Kształtowanie umiejętności analizy i oceny przedstawionej sytuacji.

8. Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.

 

Cele szczegółowe Programu:

 

  1. Nabywanie przez dzieci właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych.
  2. Rozwijanie aktywności ruchowej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa .
  3. Przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania sie w grupie  w trakcie wycieczek, spacerów            
  4. Świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń.
  5. Wzmacnianie poczucia wartości i budowa pozytywnego obrazu siebie.
  6. Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.
  7. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów  i konfliktów z rówieśnikami.                  

    

Metody realizacji Programu:

 1. Metody podające:

1) pogadanka,

2) opowiadanie,

3) opis,

4) objaśnienie (wyjaśnienie).

 

2. Metody problemowe:

1) klasyczna metoda problemowa,

2) aktywizujące (gry dydaktyczne, inscenizacje, dyskusja    

    dydaktyczna, metoda sytuacyjna)

 

3. Metody praktyczne:

1) pokaz,

2) ćwiczenia,

3) trening

Formy realizacji Programu:

Do realizacji treści zawartych w programie należy wykorzystać każda sprzyjającą sytuację dydaktyczno-wychowawczą .                                                      

 Do form organizacyjnych służących realizacji programu należą :

 1. Zabawy zaspokajające psychiczne, społeczne i fizyczne potrzeby dziecka (z uwzględnieniem zabaw twórczych):

a) zabawy konstrukcyjne,

b) zabawy manipulacyjne,

c) zabawy tematyczne – zabawy w role

d) zabawy ruchowe.

 

2. Gry i zabawy dydaktyczne.

3. Zajęcia planowo-organizacyjne.

4. Prace dzieci.

5. Pantomima, drama.

6. Wycieczki i spacery.

7. Uroczystości przedszkolne.

8. Kontakty indywidualne.

 

Współpraca z Rodzicami:

 

1.Wspólne podejmowanie decyzji dotyczących niektórych aspektów

    życia przedszkolnego.

2. Włączanie rodziców do wspólnego udziału w życiu Przedszkola,              

    w tym w uroczystościach, imprezach, piknikach, spotkaniach przedszkolnych.

3. Pedagogizacja rodziców w ramach spotkań z nauczycielami , specjalistami oraz poprzez gazetki .

Efekty wdrażania Programu:

1.Wspólne podejmowanie z rodzicami dzieci decyzji dotyczących

  niektórych aspektów życia przedszkolnego.

2.Modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań 

   dzieci.

3.Wyposażenie dzieci i rodziców w wachlarz właściwych nawyków 

    higienicznych i żywieniowych i konsekwentne realizowanie ich             

    w domu i w przedszkolu.

4. Umiejętne rozwiązywanie przez dzieci problemów i konfliktów.

5. Zbudowanie klimatu zaufania miedzy nauczycielem – rodzicem                                   

      –   dzieckiem mającym problemy.

Ewaluacja:

Program ma charakter otwarty, jego treści mogą być rozszerzone  zależności od zainteresowań dzieci, inwencji nauczyciela oraz warunków i środków dydaktycznych, jakimi dysponuje przedszkole.

Treści z zakresu programu profilaktyki nie będą stanowić odrębnego bloku tematycznego do realizacji. Okazją  do ich wprowadzenia będą zajęcia i zabawy poświecone różnorodnej tematyce i kształtujące wszechstronne umiejętności dziecka.

Członkowie Rady Pedagogicznej podejmować będą dyskusje, wymieniać poglądy i opinie w ramach spotkań Rady Pedagogicznej.

Rodzicom rozdana zostanie anonimowa ankieta na temat efektów wdrażania Programu .

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 21 października 2013 22:35
Dokument wprowadzony do BIP przez: Urszula Suski
Ilość wyświetleń: 609
21 października 2013 22:44 (Urszula Suski) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
21 października 2013 22:42 (Urszula Suski) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
21 października 2013 22:35 (Urszula Suski) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)